19. aprill 2018

TED Talk "How we need to remake the internet"

Jaron Lanier on kogenud TED kõneleja, kuid mitte ainult. Ta on ka visionär. Ja virutaalreaalsuse isa. 1985. aastal asutas ta ettevõtte, mis esimesena tootis ja müüs virutaalreaalsuse prille ja kindaid tavakasutajale. Tema nimega seostatakse ka avatare ja virutaalmaailma, milles viibib korraga mitu inimest. Kui tutvuda tema elu ja saavutustega, ilmneb et tegemist on andeka inimesega.

Oma kõige värskemas TED kõnes meenutab ta 1980-ndaid ja seda, millisena ta internetti tol ajal ette kujutas. Ta ei salga, et ta ettekujutus oli idealistlik. Oma kõnes jõuab ta sujuvalt tänapäeva ja võtab teemaks tehnoloogiahiiglaste Google'i ja Facebooki ärimudeli, mis on üles ehitatud reklaamimüügile. Ta tunnistab, et tegemist ei ole enam sotsiaalvõrgustikega, vaid inimeste käitumist kujundavate impeeriumitega (behavior modification empires). Jaron teeb kõrvalepõike psühholoogiasse ja selgitab biheivorismi abil, kuidas inimesed reageerivad välismaailmast saadud stiimulitele. Just sama lähenemist kasutavad oma ärimudelis Google ja Facebook.

Jaron leiab, et selline lähenemine, kus pakutakse küll tasuta teenust, aga mõjutatakse inimesi (ehk kujundatakse nende käitumist) reklaamide kaudu, on viga. Samas leiab ta, et kui me mõistame seda viga ja selle tekkepõhjuseid, siis on võimalik seda parandada. See tähendab küll tasulist sotsiaalvõrgustikku, aga Jaron toob näiteks Netflixi, mille eest inimesed maksavad ja on nõus maksma, et saada kvaliteetset teenust.

TED kõne "How we need to remake the internet" on ligi 15 minutit pikk, kuid on informatsioonirohke ja lõimib mitme valdkonna teadmisi, mis teeb selle ettekande ühelt poolt huvitavaks, kuid samas nõuab selle jälgimine kuulajalt tähelepanelikkust.

See TED Talk kõnetas mind seetõttu, et Jaron Lanier ei ole esimene inimene, kes osutab vajadusele luua tasuline sotsiaalvõrgustik. Inimesed on nõus raha välja käima selleks, et nende kohta kogutud andmetega ei äritsetaks. Küsimus ongi selles, et kes on see ettevõtlik inimene, kes julgeb Facebooki suuruse ettevõtte kõrvale luua sotsiaalvõrgustiku, mille eest küsitakse inimestelt tasu. Netflix sai sellega filmi- ja seriaalimaailmas hakkama. Spotify tegi sama muusikamaailmas. Youtube liigub (osaliselt) tasuliseks muutumise suunas. Ehk on aeg küps ka tasulise sotsiaalvõrgustiku jaoks?