19. detsember 2017

Robot Ozobot - mängi ja programmeeri värvikoodide abil

Viimaks jõudis kätte aeg, mil sain robotiga Ozobot mängida ja seda programmeerida. Nimelt on minu ja mu väikeste sugulaste kasutuses olnud juba paar nädalat Ozobot Bit'i stardikomplekt. Kirjutan lähemalt, mida selle ühe maailma väikseima mängurobotiga teha saab, mis see lapsele annab ning jagan oma kogemust.

Mis on Ozobot?

Ozobot on programmeeritav pisike (d 2,5 cm) mängurobot, kutsutakse ka haridusrobtiks, nutikaks vidinaks ja programmeeritavaks mänguasjaks. Sellel on kaks mootorit, viis sensorit ja mitmevärvilised LED tuled. Ozobot oskab sõita mööda joont ja seda saab programmeerida värvi ja kiirust muutma, pöörama, liikumisstiili vahetama jne. Roboti programmeerimiseks kasutatakse värvitriipudest koode. Suuremad lapsed saavad robotit programmeerida Ozoblockly tarkvara abil, kus kodeerimiseks kasutatakse visuaalseid plokke.

Mida sisaldab Ozobot Bit'i stardikomplekt?

Ozoboti stardikomplektis on olemas kõik esmakasutajale vajalik:
robot-Ozobot-bit-stardikomplekt-Kristi-Proge-Blog
Ozobot Bit stardikomplekt. Tootja foto.
  • 1 robot Ozobot koos USB laadimisjuhtmega;
  • markerite komplekt (must, punane, sinine ja roheline);
  • kalibreerimisalus;
  • ülesandekaardid;
  • taaskasutatavad kleebitavad värvikoodid;
  • 2 plastiktaskut koodide rajale kleepimiseks;
  • volditavad täringud: värvikoodidega ja teeraja märgistustega;
  • roboti kaitsekiiver;
  • kleepekad, mida saab kiivri külge kleepida, et oma Ozoboti omapärasemaks muuta;
  • lühike kasutusjuhend.

Ülesandekaartide ja kasutusjuhendi tekstid on ingliskeelsed, kuid arusaamiseks piisab ka vähesest keeleoskusest.

Kuidas robot Ozoboti programmeerida?

Ozoboti programmeeritakse värvikoodide või spetsiaalse tarkvara OzoBlockly abil. Annangi nendest võimalustest ülevaate.

Stardikomplektis olevad ülesandekaardid
Ozoboti stardikomplektiga tuleb kaasa umbes 20 ülesandekaarti, mis õpetavad, kuidas robotit värvikoodide abil programmeerida. Esimestel kaartidel on üherealised rajad, kuid järk-järgult lähevad rajad keerulisemaks, lisanduvad ristmikud, ohtlikud tupikud jne. Kasutaja peab lahendama ülesandeid, kus värvikoodide abil tuleb roboti liikumine programmeerida nii, et see jõuaks raja alguspunktist finišisse. Ülesande lahendamiseks ehk roboti programmeerimiseks pannakse ülesandekaart plastiktaskusse ja värvikoodid kleebitakse sinna peale - nii saab ülesandekaarte ja värvikoode vajadusel ümber paigutada ja korduvalt kasutada. Kui rada on valmis programmeeritud, pannakse Ozobot mööda seda sõitma ja vaadatakse, kas see jõuab finišisse.
robot-Ozobot-bit-värvikoodid-programmeerimine-Kristi-Proge-Blog
Ozoboti värvikoodid. Tootja foto
Markeritega joonistamine
Kui ülesandekaartide abil on Ozoboti programmeerimise põhimõtted selgeks saanud, võib hakata ise radasid välja mõtlema ja paberile joonistama. Selleks on komplektis kaasas markerid, mis on õigete värvitoonide ja paksusega. Joonistamisel peab jälgima stardikomplektis olevaid õpetusi (nurkade suurus, värvikoodide kaugus ristmikust jne). Markeritega joonistamise plussiks on, et laps saab kasutada oma loovust. Näiteks võib ta joonistada linnatänavate võrgustiku koos majade, poodide jne ning siis programmeerida roboti linnas sõitma, võib labürinte joonistada ja siis nuputada, millist teerada pidi kõige kiiremini lõpp-punkti saab jne.

Ozoboti äpp
Ozoboti tasuta äpp kombineerib eelmised võimalused roboti programmeerimiseks. Sealt leiab valmis radasid, mida värvikoodide abil programmeerida ning on võimalus ise radu välja mõelda ja joonistada (vt ekraanitõmmis). Äpis on ka mänge ja näiteks maagilised kuju muutvad rajad.
robot-Ozobot-bit-programmeerimine-äpp-Kristi-Proge-Blog
Äpp Ozobot. Ekraanitõmmis: Google Play

OzoGroove
Ozoboti robotit saab samuti tantsima programmeerida kasutades selleks tasuta äppi OzoGroove. Et robot tantsiks, tuleb kõigepealt programm koostada või valida üks vähestest olemasolevatest programmidest, seejärel see robotisse laadida ja siis robot tantsima panna. Positiivne on see, et sama programmi saab samaaegselt mitmesse Ozoboti laadida ja siis kõik robotid sünkroonis tantsima panna. Tantsimise programmid koosnevad liigutustest ja tulede vilkumisest. Programm koostatakse lihtsatest visuaalsetest plokkidest.
Ozobot-OzoBroove-äpp-haridusrobot-Kristi-Proge-Blog
Äpp OzoGroove. Ekraanitõmmis: Google Play

OzoBlockly
Ozoblockly on veebipõhine tarkvara, kus programme koostatakse visuaalsetest plokkidest (nagu Scratch Jr äpis või Scratchis). Valida on viie taseme vahel. Esimesel tasemel on tekstivabad plokid ja plokkide valik on väike, kuid mida tase kõrgemale, seda laiemad on programmi koostamise võimalused ja lisanduvad tekstilised plokid. Keerulisemad tasemed õpetavad tingimuslausete, tõeväärtustüüpide (boolid), alamprogrammide, for-tsüklite jms programmides kasutamist. Kui programm on valmis, siis laetakse see Ozobotti, surudes roboti vastu monitori. Samaaegselt saab programmi paigaldada kuni viide Ozoboti robotisse. Pärast programmi paigaldamist ja roboti sisselülitamist, saab selle liikumist ja tegevusi jälgida vabalt valitud tasapinnal või kui Ozobot programmeeriti rada läbima, siis panna see rajale sõitma. Soovi korral võib oma OzoBlockly'ga koostatud programme Ozoboti kogukonnaga jagada.


Oluline! Olenemata sellest, milline võimalus Ozoboti programmeerimiseks valida, tuleb robot kõigepealt kalibreerida. Digivabaks kalibreerimiseks on komplektiga kaasas kalibreerimisalus. Äppides ja Ozoblockly's on selleks eraldi koht.

Mida Ozobotiga tegelemine lapsele annab?

Lapse jaoks on Ozobot siiski mänguasi, millega mängimine ehk programmeerimine aitab tal mõista seda, et roboteid saab panna tegema seda, mida inimene tahab, kuid selleks tuleb eelnevalt koostada programm. Ozobotiga mängimine arendab lapse loovust ja käelist osavust, mis on lapse arengu seisukohast äärmiselt olulised. Programmeerimise käigus õpitakse probleeme lahendama, sest on vähetõenäoline, et programmi koostamine alati esimese korraga õnnestub. Ozobotiga õpib ka inglise keelt. Värvikoodide abil programmeerides saab selgeks mõned lihtsamad inglisekeelsed sõnad ja OzoBlockly's on kasutsel juba veidi keerulisem sõnavara. Vanematel lastel, kui neid programmeerimine rohkem huvitab, on võimalus OzoBlockly tarkvara abil õppida programmeerimise põhikontseptsioone.

Minu kogemus

Ozobotiga tutvumiseks tuleb alguses natuke aega varuda. Minul läks üks õhtupoolik, et tutvuda Ozoboti stardikomplektiga. Äppidega tutvusin koos lastega. Ozoblockly'ga tuttavaks saamine võttis samuti ühe õhtupooliku.

Komplektiga kaasas olevad ülesanded lahendas nutikas 1. klassi õpilane umbes tunniga. Mõned koodid ei töötanud eriti hästi, nt timerit ei saanud me tööle. Igatahes oli Ozoboti kodeerimine talle piisavalt põnev ja tüdimist ei tekkinud. OzoBlockly tarkvara ei ole me veel proovida jõudnud.

4-aastasele lasteaialapsele meeldis (äpis) teeradasid joonistada ja robotit mööda seda sõitma panna. Mina sellesse tegevusse ei sekkunud ja lasin tal lihtsalt mängida. Talle meeldis ka tantsuäpp OzoGroove. Nimelt pani ta olemasolevaid programme Ozobotti laadides roboti tantsima ja tantsis ise muusika saatel kaasa. Programmide paigaldamisel pidin teda juhendama, täitsa iseseisvalt ta sellega hakkama ei saanud.

Enne Ozobotiga lähemalt tutvumist arvasin, et mida selle pisikese robotiga ikka teha saab. Mängid tunni-paar ja siis kõik. Eksisin selles osas. Ozobot pakub palju võimalusi loovuse arendamiseks ja sellega saab mängida nagu teiste mänguasjadega. Ozobot eristub suuremast osast mänguasjadest lihtsalt selle poolest, et seda saab programmeerida. Ozoboti juures meeldib mulle väga kaks asja. Esiteks, robotit saab programmeerida ekraanivabalt ehk kõik need lapsevanemad, kes peavad oluliseks, et tema järeltulija liiga palju aega ekraani taga ei veedaks, ei pea selle pärast muretsema kui laps Ozobotiga mängib. Lihtsalt tahvelarvuti asemel tuleb talle mängimiseks anda paber ja värvilised markerid. Teiseks, see mänguasi on sooneutraalne. Ei roboti kuju ega värv või mõni muu omadus anna mõista, kas see on rohkem poiste või tüdrukute mänguasi.
Ozobot-mängurobot-Kristi-Proge-Blog
Ozoboti äpp. Foto: Maurizio Pesce (Flickr)

Ozobot koolis

Ozoboti saab nimetada haridusrobotiks, sest see sobib ka koolitundi. Selle abil võib jutustada lugusid, õppida matemaatikat (vt näidistundi siit), kasutada arvuti- ja programmeerimistundides, lõimida kodeerimist kunsti- ja käsitöötundidega, korraldada klassidevahelisi (programmeerimise) võistlusi jne. Võimalusi on palju ning mõnda neist tutvustan edaspidi eraldi postitustes.

Ozoboti tootja leheküljel on eraldi sektsioon õpetajatele, kus on tasuta inglisekeelsed näidistunnitegevused ja -tunnikavad.

Mis? Ozobot Bit stardikomplekt
Vanus: 6+
Tootja veebileht: ozobot.com
Tarkvara: Ozobot (Android & iOS), OzoGroove (Android & iOS), OzoBlockly (veebipõhine)
Kust saab? Insplay, Oomipood jt veebipoed
Hind: alates 66,41€
Muu: Äpid ja programmeerimise tarkvara on tasuta ja inglisekeelsed, ka tootja (õppe)materjalid on inglisekeelsed.

Jälgi KristiProget Facebookis.