27. august 2017

Hour of Code - programmeerimine Anna ja Elsaga

Suvel 2017, alatest juulist kuni augusti lõpuni on minu eesmärk mängida igal nädalal ühte mängu, mis õpetab programmeerimise algtõdesid ja/või arendab algoritmilist mõtlemist ja/või probleemide lahendamise oskust ning kirjutada sellest mängust ülevaade oma blogis. Nutiseadmetele mõeldud mänge mängin Androidil. Sel nädalal koodisin filmitegelaste Anna ja Elsaga.


Programmeerimine Anna ja Elsaga - Hour of Code - kooditund
Foto: code.org
Filmist "Lumekuninganna ja igavene talv" (Frozen) tuttavate tegelaste Anna ja Elsaga kodeerimine on üks võimalus paljudest, mille leiab Hour of Code ehk KoodiTunni veebilehelt. Nimi viitab sellele, et lehel asuvate rakenduste abil programmeerimine võtab aega umbes tunni (1h). Rakenduste sihtgrupiks on enamasti algajad.

Anna ja Elsaga programmeerimisest lähemalt. Nende tegelastega koostab mängija plokkidest programme, mille käivitamisel joonistavad uiskudel tegelased jääle geomeetrilistest kujunditest (sirgjoon, ringjoon, ruut, romb) lumehelbeid. Seega tuleb kasuks, kui mängija omab eelnevalt teadmisi nendest kujunditest nt ringjoon on 360 kraadi, täisnurk on 90 kraadi, rombi nurgad ei ole täisnurksed jms. Programmide koostamine on tehtud võimalikult lihtsaks ning mängija peab enamasti lisama vaid mõned puuduolevad plokid või valima rippmenüüst õige arvu või nurga. Kasutatavad plokid on väga sarnased Scratchi plokkidega ning seetõttu võib Anna ja Elsaga kodeerida enne Scratchis programmeerimisega alustamist. Mängijat juhendatakse tekstiliselt ja kui midagi läheb valesti, siis suunatakse teda küsimuste ja vihjete abil. Nii plokid kui ka juhendid on eestikeelsed. Enne alustamist juhatatakse KoodiTund sisse motiveeriva videoga, kus mitmed tuntud inimesed räägivad programmeerimisest. Ka ülesannete vahele näidatakse videosid, mis selgitavad mingi oskuse vajalikkust. Oluline on teada, et videod on inglise keeles. Samas kui videosid mitte vaadata, saab ülesannetega ikkagi hakkama. Õpetaja jaoks on koostatud materjalid, mis aitavad teda tunni läbiviimisel. Nendes leiab nii sissejuhtavaid tegevusi kui ka lisategevusi. Õpetaja materjalid on inglise keeles.

Mängulisi elemente sisaldab lumehelveste programmeerimine vähe ja ehk on isegi veidi liiast nimetada seda KoodiTundi mänguks. Samas ei ole tegemist tõsisema programmeerimisega, vaid mõnede põhitõdede läbi mängimisega. Nutikamad lapsed saavad ülesannetega suurema pingutusega hakkama. Programmeerimise algtõdedest õpib Elsa ja Annaga kordusi kasutama ja joonistamisel kasutatakse ka alamprogramme, kuid need on juba valmis tehtud ning ma ei usu, et algaja nende otstarbest päris hästi aru saab (kuigi videos on nende otstarve lahti seletatud). Minu arvates on selle KoodiTunni suurim väärtus see, et saab omandada ja korrata teadmisi kujundite kohta ja seetõttu julgeksin soovitada seda KoodiTundi matemaatikatundi. Kuna algklassides Scratchis programmeerimise õpetamise juurde kuulub ka kujundite joonistamine, siis tekkis mõte uuel õppeaastal kasutada Annat ja Elsat teema sissejuhatamiseks ning seejärel anda õpilastele kujundite joonistamise ülesanded, mille nad peavad Scratchis teostama. KoodiTund oleks hea vaheldus Scratchi videoõpetustele.

Minu kogemus
Programmeerimine Anna ja Elsaga - Hour of Code - kooditund - Kristi Proge Blog
Ekraanipilt. Minu lõputöö
Mitu tähelepanekut on juba eespool kirjas. Anna ja Elsaga programmeerimise suureks plussiks on see, et õppimine toimub samm-sammult, aga samas minnakse edasi piisavalt kiires tempos. Viskasin pilgu peale veel mõnele KoodiTunnile, kus samuti joonistati kujundeid ning Lumekuninganna KoodiTund tundus neist kõige asjalikum ja toredam ning oma 20 ülesandega piisavalt pikk (mõnes kooditunnis oli isegi alla 10 ülesande). Minu lõputöö ehk 20. ülesanne on näha ekraanipildil. Ma ise pean (kujundite) joonistamist oluliseks osaks programmeerimise õppimisel, sest see aitab programmide tööpõhimõtteid visualiseerida.


Juba mainisin, et plokid ja juhendid on eestikeelsed. Kahjuks on tõlge kohati ebaühtlane. Näiteks juhendis kasutatakse ühte tõlget, kuid plokkides on sama fraas tõlgitud teistmoodi. Tean omast kogemusest, et õpilastes võib see segadust põhjustada, eriti kui tegemist on algajatega. Videod on asjalikud, kahju ainult, et neil eestikeelseid subtiitreid pole. 


Platvorm: veeb
Vanus: 8+
Aeg: 30-45 minutit
Tasemeid: 20
Muu: eestikeelsed juhendid ja plokid, inglisekeelsed videod