9. jaanuar 2017

Viis programmeerimismängu nutiseadmele: Kodable, Bit by Bit, Cargo-Bot, Lego Mindstorms Fix Factory, Lightbot

Lastele meeldib mängida. Lastele meeldivad ka nutiseadmed. Miks mitte kombineerida need kaks selleks, et arendada laste programmeerivat mõtlemist. Viimane sisaldab näiteks probleemide lahendamise oskust, loogilist mõtlemist, sündmuste järjestamist jms. Saadaval on mitmeid (tasuta) mänge, millest osa sobivad juba koolieelikutele, mis just neid oskusi arendavad.

Mina ise ei ole loomu poolest suur arvutimängude huviline, kuid andke mulle mõni programmeerivat mõtlemist nõudev mäng ja võin mitu tundi helendava ekraani taga veeta. Ja see, et sihtgrupiks on minust kordades nooremad inimesed, mind ei takista. Mul on ikkagi põnev!

Annangi ülevaate mängudest, mida saab mängida nutiseadmetega. Nende testimiseks kasutasin kolme erinevat Androidi seadet (Nexus 5 telefoni, Lenovo Tab tahvelarvutit ja ühte mitu aastat vana Aceri tahvelarvutit) ja seda osaliselt põhjusel, et osa mänge kahjuks ei tööta kõigi seadmetega. Kõik testitud mängud on tasuta saadaval, kuigi mitmel neist on olemas tasuline, rohkemate tasemetega versioon.

MÄNGUD

Kodable. Mäng seisneb selles, et üks vahva karvapall tuleb programmeerida liikuma üle muru, läbi maa-aluste käikude jne. Sobib vanusele alates 5 eluaastat. Kuna sobib juba koolieelikutele, siis mäng muutub keerulisemaks järk-järgult. Lapsed õpivad sündmuste järjestamist, loogikaavaldiste koostamist, probleemide lahendamist ning arendavad kriitilist mõtlemist.

Minu kogemus
Ise olen mänginud umbes 20 tasemeni ja keerulisemaid ülesandeid pole lahendanud. Oli põnev kogemus, seda enam, et võistlesin teiste täiskasvanutega, kes piiratud aja jooksul kõrgemale tasemele jõuab.
Programmeerimismäng_Kodable_Kristi_Proge_Blog
Kodable

Lightbot: Code Hour. Sellest mängust on pikemalt juttu selles varasemas postituses ja kindlasti väärib see taas kord äramainimist siin. Üks nendest mängudest, mille olen ise otsast peale läbi mänginud. Sobib vanusele alates 7 eluaastat.
Programmeerimismäng_Lightbot_Kristi_Proge_Blog
Lightbot: Code Hour

LEGO® MINDSTORMS® Fix Factory. Mängus tuleb koostada käskude jada, millega juhitakse robot ühest ruumist teise. Ruumi läbimisel tuleb robot programmeerida täitma erinevaid ülesandeid. Arendab loogilist ja ruumilist mõtlemist, samuti probleemide lahendamise ja sündmuste järjestamise oskust ning roboti programmeerimist algaja tasemel. Vanusele alates 8 eluaastat. Puuduseks on see, et keerulisemaid programmeerimise oskused nagu tsüklid või loogikaavaldised selle mänguga ei arene. 

Minu kogemus
Minule see mäng üsna meeldis, kuid kui käskude jada muutus mängu arenedes järjest pikemaks ja ei mahtunud tervenisti ekraanile ära, siis muutus selle jälgimine ebamugavaks ning seetõttu tuli ka rohkem vigu sisse. Idee on tore, teostus võiks olla veidi rohkem läbi mõeldud.
Programmeerimismäng_Lego_Mindstorms_Fix_Factory_Kristi_Proge_Blog
Lego Mindstorms Fix factory

BitByBitMängus on armsad värvilised tegelased, kelle jaoks tuleb koostada teekond takistusraja läbimiseks. Üks erinevus eelmiste mängudega ongi see, et tegelasi on mitu mitte üks ning see teeb mängu ühtlasi põnevamaks, kuid samuti keerulisemaks. Seda seetõttu, et pead koostatud teekonna oma peas läbi mängima kõigi tegelastega mitte ainult ühega. Ka lahendatavad ülesanded on eelmiste mängudega võrreldes natuke teistsugused. Mängijad õpivad tegevusi ette planeerima, loovat probleemide lahendamist ja analüütilist mõtlemist. Mäng on jõukohane 7-aastastele ja vanematele.

Minu kogemus
Sattusin Bit By Biti mängides tõeliselt hasarti! Kindlasti üks minu lemmikmänge ja oli kahju, kui kõik tasemed said läbi mängitud. Oleksin tahtnud veel mängida.
Programmeerimismäng_Bit_by_Bit_Kristi_Proge_Blog
Bit By Bit
Cargo-Bot on mäng, milles robotkäsi tuleb programmeerida kaste ümber paigutama vastavalt etteantud joonisele. Saab valida viie raskusastme vahel. Mängija õpib sündmusi järjestama, tsükleid kasutama, tegevusi planeerima ning arendab probleemide lahendamise oskust ja loogilist mõtlemist. Taseme läbimisel saab hindeks 1 kuni 3 tärni vastavalt sellele, kui osavalt sa ülesande ära lahendad. Mida lühema tee kaudu eesmärgi täidad, seda rohkem tärne saad.

Kuna Cargo-Bot on võrdlemisi keeruline mäng ja isegi kõige lihtsam tase Easy esitab mängijale paraja väljakutse, sobib see nutikamatele lastele alates 12. eluaastast. Juhendeid on vähe ja need on inglise keeles. Ülesande lahendamisel pakutakse suunavaid vihjeid inglise keeles, kuid need vihjed on üsna üldsõnalised.

Minu kogemus
Mängisin Cargo-Botis läbi mõned Easy tasemed. Kuigi mulle meeldib mängu idee ja nuputada, kuidas saada kastid õigesse kohta ja järjekorda, ei suutnud ma kahjuks ära tabada mängu loogikat. Juhendid polnud piisavad, et aru saada, kuidas mingi klots töötab ning seetõttu ei osanud ma neid ka õigesti kasutatud. Toetusin eelmiste mängude kogemusele, kuid see oli pigem segav. Vaadates mängule antud hindeid, siis on need suuremas osas kas 5 punkti või 1 punkt, mis kinnitavad minu kogemust: kui mängija saab aru mängu loogikast, siis on Cargo-Bot kahtlemata üks arendav mäng ja ka sõltuvusttekitav, vastupidisel juhul kasutaja loobub ülesannete lahendamisest ja suundub mõne teise mängu juurde (nagu mina tegin).

Täiendus 13.01. Leidsin inglisekeelse video, mis ilusti selgitab, mida mingi klots teeb. On soovitav see video enne mängimist ära vaadata. Video on siin.

Programmeerimismäng_Cargo-bot_Kristi_Proge_Blog
Cargo-Bot

Kõik lehel kasutatud pildimaterjal on pärit Google Play lehelt.


Jälgi KristiProget Facebookis.