2. november 2017

TED Talk "We're building a dystopia just to make people click on ads"

Zeynep Tufekci nimetab end tehno-sotsioloogiks ja ta uurib tehnoloogia mõju ühiskonnale. Sellest huvist on ajendatud ka tema TED kõne "We're building a dystopia just to make people click on ads". Sõna düstoopia kasutamine pealkirjas kõlab pahaendeliselt. Oma ettekandes räägib ta sellest, kuidas samu algoritme, mida kasutavad Facebook ja Google sulle personaalse reklaami näitamiseks, kasutatakse ka sulle ühiskonda puudutava info kuvamiseks (nt valimiste eel). Teisisõnu tähendab see seda, et kuigi sina ja su naaber kasutate samasid sotsiaalmeedia keskkondasid, elate te siiski täiesti erinevates infoväljades. Düstoopia seisneb selles, et te kumbki ei ole sellest teadlik.

Zeynep Tufekci TED kõnes on palju näiteid ja silmiavavaid tähelepanekuid, kuidas tehisintellekt kontrollib informatsiooni, mida sotsiaalmeedia kasutajatele näidatakse. Ettekande lõpus pakub kõneleja välja ka mõned lahendused.