12. detsember 2018

Raamat "Õpime üheskoos programmeerima"

Carol_Vorderman_õpime_üheskoos_programmeerima_tutvustus_Kristi_Proge_Blog


Raamat "Õpime üheskoos programmeerima: visuaalne teejuht algajale kahendkoodist kuni mängude koostamiseni" jõudis eestikeelsete lugejateni kirjastuse Koolibri abil juba 2015. aastal. Mina jõudsin selle sisuga tutvumiseni alles mõned kuud tagasi ja jõudsin järeldusele, et see on tutvustamist väärt publikatsioon.

Autorid

Raamatu kaanel märgitakse autoriks Carol Vorderman, kes on Suurbritannias tuntud telesaatejuht. Tal on inseneriteaduse magistrikraad ja laialdased teadmised matemaatikast. Carol tunneb suurt huvi programmeerimise vastu ning on veendunud, et kõigil lastel peaks olema võimalus seda vajalikku oskust omandada. Carolil oli raamatu koostamisel viis abilist, kellel kõigil on kogemusi noortele programmeerimise õpetamisel.

Raamatust lähemalt

Raamatus, mida võib kutsuda ka õpikuks, "Õpime üheskoos programmeerima" on kokku viis peatükki. Kaks pikemat peatükki keskenduvad kahe programmeerimiskeele abil algajatele programmeerimise õpetamisele. Nendeks keelteks on Scratch ja Python.

Nii Scratchi kui ka Pythonit õpetatakse lugejatele läbi mängude loomise. Mängud (kokku on raamatus seitse mängude loomise projekti) on erisugused, mistõttu ei tohiks ühelgi "Õpime üheskoos programmeerima" raamatu järgi õppijal igav hakata. Nagu ikka alustatakse lihtsamatest mängudest ja liigutakse järjest keerulisemate mängude koostamiseni.

Mulle meeldib selle raamatu puhul mitu asja. Esiteks meeldib mulle väga see, et Scratchi õpetamisel läbitakse kõik teemad, sh muutujad, loendid, plokkide (ehk funktsioonide/alamprogammide) loomine. Seega peale Scratchi peatüki läbimist peaks õppijal kõik selle võimalused teada olema ja ei olegi muud, kui kasutada õpitud töövahendeid oma enda mängude, animatsioonide ja teiste rakenduste koostamiseks. Luues oma rakendusi saab areneda järjest oskuslikumaks Scratchis programmeerijaks.

Teine tore asi on, et Pythoni õpetamisega alustades on autorid koostanud tabelid, kus on kõrvuti Scratchi käsud ja Pythoni koodiread. Nii on selgelt näha kahe keele vahel olevad sarnasused ja erinevused ning kuidas Scratchis õpitu on paljuski üle kantav Pythonisse.

Pyhton on muidugi keerulisem keel kui Scratch. Vaatamata sellele ei alahinda raamatu autorid oma lugejaid, keda juhendatakse looma keerulisemaid programme (mänge). Nendes kasutatakse näiteks funktsioone, sõnastikke ja loendeid muutujates.

Lisaks Scratchi ja Pyhtoni peatükkidele leidub raamatus veel kolm peatükki, mis kirjutavad programmeerimise esimestest sammudest, vaatavad arvuti sisse ja annavad ülevaate programmeerimisest päriselus. Need kolm peatükki on kahe eelmisega võrreldes lühikesed, kuid siiski asjalikud ja ka vajalikud, sest äratavad lugejas arvutite ja programmeerimise vastu suuremat huvi.

Hinnang

Carol Vordermani raamat "Õpime üheskoos programmeerima" on asjalik ning ilmselt pole hetkel eesti keeles teist õpikut, mis neid kahte keelt nii põhjalikult ja samas arusaadavalt algajatele õpetaksid.

Raamat sobib võrdselt hästi kooliealistele lastele alates 10. eluaastast kui täiskasvanutele iseseisvaks õppimiseks ja programmeerimise baasteadmiste omandamiseks. Samuti võivad seda raamatut kasutada õpetajad ja huviringide läbiviijad, et leida ideid ja mõtteid õpilastele programeerimise õpetamiseks.

Raamat: Carol Vorderman "Õpime üheskoos programmeerima"
Keeled: Scratch, Python
Väljaandja: Kirjastus Koolibri
Aasta: 2015
Lehekülgi: 224
Hind: alates 14.70 €


Samal teemal

Raamat "Õpi ise programmeerima"
Raamat "Noor progeja"
Raamat "Tere, Ruby"


Jälgi KristiProget Facebookis.