18. aprill 2018

Algoritmiline mõtlemine - ülesandeid 10+ vanusele

Paar nädalat tagasi kirjutasin siin, kuidas algoritmilise mõtlemise oskust kuni 10-aasta vanustes lastes kujundada. Veel varasemas postituses kirjutasin lahti, mis algoritmiline mõtlemine täpsemalt on. Tänases postituses annan ülevaate materjalidest, mille abil saab arendada teismeliste ja vanemate isikute algoritmilist mõtlemist. Rõhk on tegevustel ja ülesannetel, mille läbiviimiseks või lahendamiseks ei lähe vaja arvutit.

Õpilasvõistlus Kobras

Kooli matemaatika ja informaatikaõpetajad on kindlasti tuttavad võistlusega Kobras. Kobras on Leedust alguse saanud ja nüüdseks üle maailma levinud võistlus kooliõpilastele, mille eesmärk on populariseerida arvutiteadust (informaatikat) ja arendada õpilaste algoritmilist mõtlemist. Õpilased võistlevad kolmes vanuserühmas: benjamid (6.-8. klass), juuniorid (9.-10. klass) ja seeniorid (11.-12. klass). Kuigi ülesannete lahendamine toimub arvutis, siis peale eelvooru ja lõppvooru toimumist tehakse ülesanded pdf-formaadis avalikuks ja kõik soovijad saavad neid lahendada. See viimane ongi suurepärane info neile, kes soovivad enda või noorte algoritmilist mõtlemist arendada.

Algoritmiline_mõtlemine_Kristi_Proge_Blog
Ülesanne õpilasvõistluselt Kobras.
Kobrase koduleht.
Ülesanded ja võistluste tulemused (eesti keeles).

Ajakiri Imeline Teadus

Igas ajakirja Imeline Teadus numbris ilmuvad lugejatele lahendamiseks ülesanded, millest mitmed arendavad ka algoritmilist mõtlemist. Mina ei jäta seda lehekülge kunagi vahele.

Raamatud

Mina ise kasvasin üles Nupula raamatutega. Ka praegu leiab raamatupoodidest ülesannete kogumikke, mis arendavad algoritmilist mõtlemist. Raamatue pealkirjast leiab enamasti sõna 'loogika'. Näiteks kirjastuselt "Tänapäev" leidsin raamatu Suur loogikamõistatuste piibel.

Veeb

Avastasin (mitteaktiivse) matemaatikaülesannete blogi, kus leidub ka mitmeid algoritmilist mõtlemist arendavaid nuputamisülesandeid.
loogika_algoritmiline_mõtlemine_Kristi_Proge_Blog
Ülesanne matemaatikaülesannete blogist.

Mängud

Algoritmilist mõtlemist arendavad ka laua-, kaardi-, programmeerimis- ja mitmed arvutimängud, samuti jaapanist pärit Sudoku ja Kakuro. Viimaseid saab lahendada nii paberil (Sudoku mänguväljasid leiab näiteks ajalehtedest ja ajakirjadest) kui ka mängida veebis või nutiseadmes. Sudokut näiteks siin ja Kakurot siin.

algoritmiline_mõtlemine_mäng_kakuro_Kristi_Proge_Blog
Kakuro. Kuvatõmmis