Paar nädalat tagasi kirjutasin
siin, kuidas algoritmilise mõtlemise oskust kuni 10-aasta vanustes lastes kujundada. Veel
varasemas postituses kirjutasin lahti, mis algoritmiline mõtlemine täpsemalt on. Tänases postituses annan ülevaate materjalidest, mille abil saab arendada teismeliste ja vanemate isikute algoritmilist mõtlemist. Rõhk on tegevustel ja ülesannetel, mille läbiviimiseks või lahendamiseks ei lähe vaja arvutit.
Õpilasvõistlus Kobras
Kooli matemaatika ja informaatikaõpetajad on kindlasti tuttavad võistlusega Kobras. Kobras on Leedust alguse saanud ja nüüdseks üle maailma levinud võistlus kooliõpilastele, mille eesmärk on populariseerida arvutiteadust (informaatikat) ja arendada õpilaste algoritmilist mõtlemist. Õpilased võistlevad kolmes vanuserühmas: benjamid (6.-8. klass), juuniorid (9.-10. klass) ja seeniorid (11.-12. klass). Kuigi ülesannete lahendamine toimub arvutis, siis peale eelvooru ja lõppvooru toimumist tehakse ülesanded pdf-formaadis avalikuks ja kõik soovijad saavad neid lahendada. See viimane ongi suurepärane info neile, kes soovivad enda või noorte algoritmilist mõtlemist arendada.
|
Ülesanne õpilasvõistluselt Kobras. |
Kobrase koduleht.
Ülesanded ja võistluste tulemused (eesti keeles).
Ajakiri Imeline Teadus
Igas ajakirja Imeline Teadus numbris ilmuvad lugejatele lahendamiseks ülesanded, millest mitmed arendavad ka algoritmilist mõtlemist. Mina ei jäta seda lehekülge kunagi vahele.
Raamatud
Mina ise kasvasin üles
Nupula raamatutega. Ka praegu leiab raamatupoodidest ülesannete kogumikke, mis arendavad algoritmilist mõtlemist. Raamatue pealkirjast leiab enamasti sõna 'loogika'. Näiteks kirjastuselt "Tänapäev" leidsin raamatu
Suur loogikamõistatuste piibel.
Veeb
Avastasin (mitteaktiivse) matemaatikaülesannete
blogi, kus leidub ka mitmeid algoritmilist mõtlemist arendavaid nuputamisülesandeid.
|
Ülesanne matemaatikaülesannete blogist. |
Mängud
Algoritmilist mõtlemist arendavad ka laua-, kaardi-,
programmeerimis- ja mitmed arvutimängud, samuti jaapanist pärit Sudoku ja Kakuro. Viimaseid saab lahendada nii paberil (Sudoku mänguväljasid leiab näiteks ajalehtedest ja ajakirjadest) kui ka mängida veebis või nutiseadmes. Sudokut näiteks
siin ja Kakurot
siin.
|
Kakuro. Kuvatõmmis |